Lovászhetény kálváriája (2012-es fotó).
Ahogy egyre jobban és jobban beleástam magam a kálváriák
magyarországi történetébe, és ahogy nagy nehezen összeállt egy lista a
helyekről, ahol kálváriák vannak, egyre szembetűnőbb lett, hogy a területi eloszlás szerint igen nagy különbség van a megyék között.
2023 decemberben a három legtöbb kálváriás megye:
Baranya: 65, Pest:58, Bács-Kiskun: 45,
az utolsók:
Hajdú-Bihar: 2, Szabolcs-Szatmár: 3, Békés: 8.
A könyvtárban sajnálatos módon, mindössze két könyvet
találtam:
Tám László: „Keresztek, szentek, kálváriák, temetők” címűt, mely rengeteg szép fotót és Tüskés
Tibor nagyon jó ismertető szövegét
tartalmazza, illetve Szilágyi István: „Kálváriák
– építészeti hagyományok” – ez már
inkább a dolog építészeti oldaláról közelíti meg a kérdést.
Ha valaki mélyebbre
akarná ásni magát a témába, ennek a könyvnek áttanulmányozását ajánlom.
Ami a számomra újdonság volt, és most megosztanám
olvasóimmal – az kicsit lazább szöveg, se nem tudományos, se nem szakmai.
A kálváriák országon belüli eloszlási száma volt, ami
legelőször feltűnt nekem – részben örömmel állapítottam meg, hogy itt a
közelemben igen sok van, de azt hiszem magamtól nem jöttem volna rá ennek az
okára.
Az információkat Tüskés tanár úr által
összeállított anyagból vettem, „meséjéből” szépen kibontakozott a kép és ezzel
együtt a magyarázat:
A kálváriák létét többségében az ilyen-olyan okból és
időkben betelepített német lakosságnak köszönhetjük !
Már az Árpád-házi királyok uralkodása idején érkeztek német
(főleg bajor) betelepülők (is) az országba. A XII. szd. közepén az ország É-i
és K-i részén letelepültek voltak a szászok: városokban éltek, a királyoktól
kiváltságokat kaptak. A tatárdúlás után a fellendülő életben és munkában
jelentős szerepük volt. A Mátyás uralkodása idején a kb. 4 milliós ország
lakosságából 150-200 ezer volt a német-ajkúak száma.
A törökdúlás után az ország három részre szakadt, a középső
részen, ahol a törökök uralkodtak, lecsökkent a lakos-szám, a keleti országrészben élők viszonylagos
függetlenségben éltek, míg a nyugati és északi részen a Habsburg házból származó uralkodók alatt, valamelyes
védelmet élveztek a lakosok, és a városokban itt tovább folytatódhatott a
polgárosodás.
A török kitakarodása után, az ország egy részén ahhoz, hogy az élet és a gazdálkodás újra
megindulhasson, szorgos kezekre volt szükség. Mivel Németországban ekkoriban
lakosság-felesleg mutatkozott,
kézenfekvő volt, hogy innen telepítsenek be lakosokat, a lepusztult,
elszegényedett országrészekbe.
A XVIII. szd.-ban közel 100 ezer bevándorló érkezett,
családostól, javaikkal, főként hajóval a Dunán. Bár Németország különböző
részeiről érkeztek, a magyarok egyöntetűen sváboknak nevezték őket. Egy ideig
adót nem fizettek, az építkezéshez segítséget kaptak. Részben félig lerombolt
falvakba, részben teljesen új területekre telepítették őket. Vértes, Budai hegyek, Bakony, Tolna-Baranya
vármegyék területén ill. Bácskában és Bánátban települtek le.
A betelepülők magukkal hozták tárgyaikat, szokásaikat, kultúrájukat,
szorgalmas, takarékos emberek voltak, falvaikat tisztaság és rend jellemezte.
A XIX. szd.-ban a városlakók erőteljesen asszimilálódtak, nem történt azonban ez meg a
falvakban – mondhatjuk talán: szerencsére. Az itt élők megőrizték hagyományaikat,
nyelvüket, dalaikat, sok helyen (vásár, vegyes házasság, kereskedelem által) a
magyar környezetre is termékenyítőleg hatottak.
Trianon után, területeink elvesztésével, az ott élő
németeket is elvesztettük. Az 1920-as népszámláláskor a maradék lakosságnak
alig 7 %-a vallotta magát németnek.
Akik maradtak, új szorgalommal és akarással álltak ismét a
munkához, csakhogy mire beindult volna az élet, máris jött a második
világháború. Ez aztán igencsak megosztotta az ország német-ajkú lakosságát
és a velük együtt-élők érzelmeit is.
A németek megpróbáltatása
valójában a második világháború után következet be. 170 ezer embert űztek ki otthonából, mindenüket elvéve, két kézben elférő csomaggal, marhavagonokban „visszatelepítették” őket Németországba - és még talán ők jártak jól, mert tízezreket
vittek kényszermunkára a Szovjetunióba - ahonnan kevesen térhettek vissza.
Lassan és nehezen
éledt újra az országban a német nemzetiség – de újjáéledt.
A Magyarországon élő németek ma is tisztelik, őrzik, ápolják
hagyományaikat. Nagy százalékuk római katolikus vallású. A XVIII. szd.-ban
magukkal hozták vallási hagyományaikat, szokásaikat is, jelentős szerepük volt
a szentek kultuszának kialakulásában, a barokk templomépítésben, az útmenti
keresztek és képoszlopok (bildstock) állításában, a kálváriák építésében és a temetési szokásokban.
És ha most összevetjük a fentebb írtakat, nevezetesen, hogy
a csonka országban hol maradt jelentős német népcsoport, máris
megmagyarázhatóvá válik, hogy miért van – relatíve – sok kálvária egyik-másik megyében.
Én a hozzám közelieket kerestem fel és mutattam be, a távoliak lelkes segítők fotói, melyet a kálvária történetével én egészítettem ki - ezúton is köszönet a sok szép fotóért.
Egy később megjelent, kálváriákkal foglalkozó cikk: https://mnl.gov.hu/mnl/ol/hirek/kalvariak_a_karpat_medenceben
Egy később megjelent, kálváriákkal foglalkozó cikk: https://mnl.gov.hu/mnl/ol/hirek/kalvariak_a_karpat_medenceben
Nagyon szépen összefoglaltad az indoklást. A Lovászhetényi kálváriáról jókor és nagyon jó képet készítettél. Gratulálok. Remélem sikerül majd még segítenem az anyag bővítésében.
VálaszTörlésKöszönöm ! Minedn segítségért hálás vagyok, mert sajnos nagyon kevés, sok helyen semmi anyagom nincs....
VálaszTörlésNagyon jó összeállítást közöltél! Gratulálok ehhez a szép gyűjteményedhez, sok munkád lehet benne! Örülök hogy egy-két fotóval nekem is sikerült már hozzájárulni a gyűjteményed bővítéséhez. Ezután is figyelem majd, hogyha olyan helyen járunk, ahonnan nincsenek képeid, akkor fotózzunk.
VálaszTörlésKöszönöm a dicséretet és még-inkább azt, hogy figyelni fogtok ezekre a régi emlékekre (vagy akár újakra) - mert szívesen frissítem az anyagot - már ha küld valaki.....
Törlés