2013. július 7., vasárnap

Somogyvár kálvária


A kálvária népi fafaragásai tiroli hatást mutatnak, a huszadik század elején közadakozással a helyi tehetősebb családok emeltek emléket Jézus szenvedéseinek.

A stációk sorrendje – számomra – kissé zavaros, mintha „összevissza” állnának, bár lehet, hogy csak én nem jöttem rá a sorrendre. A stációk után, nincsenek  keresztek. Ill. a templom mellett van egy, de nekem olyan érzésem volt,  hogy az nem kifejezetten a kálváriához, a stációkhoz tartozik. Van viszont „menet közben” egy épített fülke, a többitől eltérő, benne a keresztre feszített Krisztus, előtte Szűz Mária térdeplő szobrával. A dombormű alatt táblán felirat:  ”A kálvária épült Bodonyi Lukács hagyományából + gróf Széchenyi Imre, özv. gróf Széchenyi Imréné, Ótscska Béla  és a somogyvári hívek adományából”
A stációkat többnyire más-más személy/család  állíttatta, rajta is van a nevük. Van azonban három, ahonnan hiányoznak a képek, gyaníthatóan elhalt/kihalt az adományozó családja. Sajnos a fénykép, melyet az ilyen stációkról próbáltam készíteni nem nagyon sikerült, az üvegfelületen a fák visszatükröződnek, valójában nem nagyon látszik, hogy belül üres a fülke…  










nincs kép



nincs kép



nincs kép



A "rendhagyó" 15."stáció"


Kereszt a templomnál






Somogyvár kálvária nagyobb térképen való megjelenítése

2 megjegyzés:

  1. Általánosnak mondható elvárás volt az egyház részéről,
    hogy a keresztutat járó hívő minél többet gyalogoljon. Ezáltal testi fáradságával
    is érezze Krisztus keresztvivő útjának gyötrelmeit. Akadtak olyan kálváriák,
    ahol a stációk sorrendje folyamatos, egymás után következő, miként a templomok
    oldalfalain. Gyakoribb volt a cikcakkos útvonalvezetés. Ilyenkor a sorrendben
    egymást követő stációk az ellenkező oldal sorában álltak. A keresztútjáróknak
    állandóan egyik oldalról a másikra kellett átjárni, minek következtében
    útjuk hossza jelentősen megnövekedett.
    Előfordult olyan különös rend is, mint Andocson, ahol először folyamatosan haladva
    fel kellett menni a híveknek a dombra, mert ott volt az első stáció: Jézust
    Pilátus halálra ítéli. Onnan indultak lefelé a hetedik állomásig: Jézus másodszor
    esik el, majd a másik oldal stációit a nyolcadiktól: Jézus szól a síró asszonyokhoz,
    végigjárva újra felkapaszkodtak a dombra az utolsó állomásig: Jézust
    sírba helyezik. Végezetül folyamatosan haladva legyalogoltak a völgybe. A somogyvári Kálváriának is ez utóbbi a menetrendje :)
    A Kálváriák általában 14 stációsak de előfordulnak ettől eltérőek is. Ha tudjuk a sorrendet akkor a képek alapján tudjuk értelmezni az elrendezést, menetirányt.
    1. Jézust Pilátus halálra ítéli. – 2. Jézus vállára veszi a keresztet. – 3. Jézus először esik el. – 4. Jézus találkozik anyjával. – 5. Cirenei Simonnal vitetik a keresztet. – 6. Veronika kendőjét nyújtja Jézusnak. – 7. Jézus másodszor esik el. – 8. Jézus szól a síró asszonyokhoz. – 9. Jézus harmadszor esik el. – 10. Jézust megfosztják ruháitól. – 11. Jézust keresztre feszítik. – 12. Jézus meghal a kereszten. – 13. Jézust leveszik a keresztről. – 14. Jézust sírba teszik

    Üdvözlettel: Nadrai Beáta

    VálaszTörlés
  2. Kedves Beáta köszönöm ismertetődet - nekem akkor a helyszínen, valahogy nagyon furcsának, össze-visszának tűnt a stációk elhelyezése. Többféle variációval találkoztam már, de ez a "hagyományos alulról felfelé cikk-cakkos"-tól nagyon eltért. Bevallom nekem ez nem fordult meg a fejemben, hogy a kálváriajárás meghosszabbítása volt a cél a különféle "menetrendekkel."

    VálaszTörlés