A fotókat köszönöm „múltmentő” blogbarátomnak. (http://multmento.blog.hu)
Egy
szóval többet nem tudnék mondani az alábbi tökéletes, pontos, részletes
leírásnál. Idézet innen: http://www.templom.hu/phpwcms/index.php?id=14,393,0,0,1,0
„A Szent Tamás-hegyi kálvária különlegessége a változatos megjelenítésű
szenvedés-történet ábrázolásában rejlik. A hét állomású stáció építményei
színezett, kőből faragott domborműveket és kápolnaszerű fülkében színezett
faszobrokat tartalmaznak.
A Szent Tamás-hegyi keresztút sorrendje:
1.
Olajfák-hegyi jelenet
2. Júdás
elárulja mesterét
3.
Jézus megostorozása
4.
Az un. „búsuló Krisztus”
5. Jézus
viszi a keresztet
6. Jézust
keresztre szegezik
7.
Barlangban ülő megostorozott Jézus
Az 1-2.
és a 5-6. stáció színezett kő domborműveit terméskő alapozású, vakolt-meszelt,
váltakozóan háromszögű és íves záródású épületen, a térben kissé hátraléptetett,
vízszintes záródású fülkékben helyezték el. Az oromzatok csúcsán kereszt
látható. A közbeiktatott A és B kápolnaszerű, sarokpilléres, nyeregtetős fülkében
Jézus szenvedését színezett faszobrok ábrázolják. Bár a Kálvária egyik
méltatója szerint „jelentékenyebb művészi értéket” a stációk nem képeznek, naiv
szépségük ma is megejti a szemlélőt. (A stációk korabeli képét Dobos Lajos fényképezte, Szilágyi István
művében tették közzé.) A domborművű ábrázolásokat Andreas Schrott (1791 - ?) készítette Jordánszky Elek kanonok megrendelésére.
A
keresztút további állomása a hegy csúcsán épült kápolna előtt elhelyezett
Golgota-csoport, amelyet Görgey Márton kanonok készíttetett, eredetileg a
Várhegyre, a romos Szent Adalbert székesegyház szentélyének helyére. Amikor a
Bazilika építkezése megkezdődött, a Golgotát lebontották, és 1823-ban, a
jelenlegi helyén állították fel. Az eredetileg négy szoborból álló együttest
csak később egészíttette ki Jordánszky a két lator (A. Scrott) szobrával. A
feszülettől balra Mária, a feszület tövében Magdolna és tőle jobbra Szent János
evangélista szobrai állnak, nem bizonyíthatóan Hebenstreit József (1719 – 1783)
alkotásaiként, 1781-ből. A négy stáció domborművet A. Schrott készítette 1838-ban.
A
szoborcsoportot először 1827-ben restauráltatta Iványi János kanonok.
Újabb
helyreállításra 1930-ban, majd 2000-2001-ben került sor.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése