Véletlenül
bukkantam rá néhány fotóra a süttői kálváriáról. Mivel a helyszín szinte
elérhetetlen messzeségben van tőlem – megpróbáltam megkeresni a település
polgármesterét, akitől nagyon kedves, segítőkész választ kaptam, azzal az
ígérettel, hogy lefényképezik a stációkat és elküldik. Bevallom, kellemes
meglepetésként ért a segítőkészségük. Hiszen közben más kálváriák adatait is keresgélem
és miként a másik blogomban is panaszkodtam erről, nem nagyon tudok adatokat
szerezni. A plébánia hivatalok vagy elérhetetlenek, vagy az E-mail címük nem
jó, esetleg valami előttem ismeretlen okból nem válaszolnak. Nem tudom az okát,
de meglehetősen lehangolóvá, reménytelenné vált a segítség-keresés is. El is
határoztam, hogy ha valami csoda folytán mégis hozzájutok egy-egy kálvária-stáció
fotó-sorozathoz, azokat akkor is felteszem a blogba, ha szöveges
ismertetőt egyelőre – nem tudok hozzá
beszerezni.
E
reménytelennek látszó keresgélés közepette múlt az idő s nem érkeztek el hozzám
az ígéret ellenére Süttőről a fotók. Írtam egy érdeklődő levelet, s be kell
valljam, nagyon elszégyelltem magam, amikor
rájöttem, hogy olyan helyen zavartam soraimmal, ahol komoly baj volt
mostanában – nevezetesen Süttőt is érintette az az árhullám, ami az országban
sok más helyen is komoly problémákat okozott. Ezúton is elnézését kérem Czermann János polgármester úrnak, és nem győzöm eléggé
köszönni, hogy mindenféle komoly gondja, problémája ellenére, vette a
fáradságot, válaszolt a levelemre, sőt végülis megküldte a kérésemre elkészült
fotókat, melyeket Resszer Péter amatőr
fotós készített.
*******************************
http://www.sutto.hu/kozosegyhaz.html#tortenet
oldalon olvasható:
A Szent
Ilona kápolna a Kálvária domb elején, a Calvinische Friedhof (ma Vásártér)
felett magasodik.1748-ban
Seel Ádám plébános kőből épült kápolnát emeltetett a süttői lakosok
áldozatkészségéből, Szent Ilona tiszteletére. Majd 1755-ben történik róla
említés, miszerint a 6 Stációból álló kálvária mellett kápolna épült.80 év
elteltével már csak üresen álló romos épületként említik. Gelsei Bíró Ferenc
plébános újíttatja fel 1834-ben, és az ekkor már 12 stációt is kijavíttatja.A
következő időszakban nem megfelelő kőalap és a szakszerűtlenül javított tető
miatt tovább romlik.Nagyarányú
gyűjtés után, megnagyobbítva, 1856-ban új alapon építette fel Lachmayer Ferenc
kőfaragó mester.
A
toronyba két harang került, a nagyobbikat , a 110 font súlyút, Bécsújhelyen
Hilfer Ignác műhelyében öntötték, a kisebb 70 fontosat Lachmayer adományozta.Ekkor
kerül a Girgl Alajos által festett oltárkép a kápolnába, amely Szent Ilonát
ábrázolja, kezében a feszülettel.
Az első
világháború ezeket a harangokat sem kímélte meg. Újra csak 1925-ben kondulnak
meg, újraöntésük után.A második
világháborúban a tető megsemmisült, a tornyot ellőtték, ablakok, ajtó
tönkrement.Legutóbbi
felújítása 2001-ben befejeződött. Ma régi szépségében látható.
Külön szeretném kifejezni köszönetemet Barakka Gábor tanárúrnak, aki az alábbi részletes ismertetőt küldte a kálvária történetéhez:
Külön szeretném kifejezni köszönetemet Barakka Gábor tanárúrnak, aki az alábbi részletes ismertetőt küldte a kálvária történetéhez:
Süttő az
esztergomi érsekség birtoka, újratelepítése 1712-től döntően alsó- és felső
Ausztriából érkező családokkal történt.
Süttőn a
Kálvária domb, a szőlőhegy elején, a Vásártér felett magasodik. 1755-ben már
feljegyzik, hogy a Kálvária dombon lévő 6 stáció mellé kápolna épült.
Feltételezhető, hogy a stációk az 1730-40-esévekben készülhettek. Az viszont
már bizonyos, hogy 1748-ban Seel Ádám plébános, kőből épült kápolnát emeltetett
a süttői lakosok áldozatkészségéből, Szt. Ilona tiszteletére. Az is ismert
tény, hogy 1768. november 26-án, XIII. Kelemen pápa engedélyezte a Szt. Ilona
napi búcsút. Az egyházlátogatási jegyzőkönyv szerint, a kápolna rendelkezik
oltárral, és koronként miséznek is benne. Előtte 3 fakereszt található.
Megemlíti még, hogy a kápolna mellett, Seitel Ignác nevű fráter remetelakot
épített az érseki helynök felhatalmazásával. A kápolna állapota az évtizedek folyamán
fokozatosan romlott. 80 év elteltével, üresen álló romos épület található már
csak a Kálvária dombon.
1830-ban,
Gelsei Bíró Ferenc plébános úr felméreti a kápolna állapotát, és segítséget kér
a lakosságtól annak felújítására. 1834-ben a nagyon rossz állapotban lévő
alapokat és a falazatot kijavíttatja, és működőképes állapotba hozatja, egyben
kijavíttatja az ekkorra már 12 stációból álló kálváriát. Ez a megoldás azonban
nem tartott sokáig, mivel nem volt megfelelő kőanyag és a beázásokat sem
szüntették meg, tovább romlott az állapota.
1856-ban
Feichtinger János plébános úr készített felmérést, amikor is megállapították,
hogy az alap vizenyős, ázik, beomlás fenyeget. Ezek után nagyarányú gyűjtésbe
kezdtek és 1856-ban megvalósult az-az elképzelés, hogy immár véglegesen
átépítve és megnagyobbítva egy új kápolna épüljön.1856. május 4-én történt az
alapkőletétel, és megkezdhették az alapozást. A kivitelezéssel Lachmayer Ferenc
kőfaragó mestert bízták meg, aki az építésen kívül még adományokkal is hozzájárult
a kápolna felépítéséhez.1856. szeptember 21-én szentelte fel Durguth József
apát és esztergomi kanonok.
A
kápolnához tartozó kálvária sorsa sokkal hányatottabb volt. Az egyházlátogatási
jegyzőkönyvek szerint az 1730-as évektől kezdődően hat stációról, majd az
1830-as években már 12 stációról tudunk, de az 1905. május 23-i önkormányzati
jegyzőkönyvben már csak hetet említenek meg. Milyenek lehettek ezek a stációk,
mi okozhatta a gyors pusztulásukat?
Idézzünk
az önkormányzati jegyzőkönyvből: „Jegyző a többé-kevésbé romnak tekinthető 7
kálvária stáció épület tetőzetét elárverezni s a kőanyagot az amúgy is építendő
közvágóhíd céljaira felhasználni javasolja.”Ebből kitűnik, hogy Süttőn is, több
német településhez hasonlóan, kőből épült és tetővel ellátott épület látta el a
feladatot. (Valószínűleg a mellékelt ábrán látható Budakeszi stációkhoz
hasonlított)Sajnos az idők folyamán ezek állapota folyamatosan romlott,
felújításukra nem volt megfelelő mennyiségű pénz, így történhetett meg, hogy
egyes stációk teljesen elpusztultak.
Az
1890-es kataszteri térképen már csak a hét stáció helye volt bejelölve. Az első
stáció a Szt. Orbán kápolna mellett, három a temető melletti úton, és három a
kápolna úton volt bejelölve.
A kis
kápolna az 1900-as évek elején már romos állapotban volt, felújítására
pénzalapot hoztak létre. A fent említett önkormányzati jegyzőkönyvben a
következőket találhatjuk: „A helybeni róm. kath. plébánia hivatal 204/1905 sz.
átirata a község tulajdonát képező régi dísztelen kápolna romok lebontása, s az
Orbán kápolna alap terhére megrendelt 14 új oszlopszerű stáció helyének
kijelölése tárgyában kapcsolatosan ezzel a temetőt szegélyező akácfák eladását,
az itt befolyó összegnek az új kerítés céljaira való átengedését kérelmezi”.Ekkor
került először szóba a Szt. Orbán kápolna és az új, ma is meglévő 14
oszlopszerű stáció elhelyezése.
Mint
minden esetben nem ez volt az utolsó dátum a stációk elhelyezésében.
1910.
április 16-i önkormányzati jegyzőkönyvben ismét megtaláljuk a probléma
felvetését: „Jegyző utal a képviselőtestület 46/1905 sz. azon határozatára,
mellyel kimondta miképp Cenner Lajos plébános kérelmének eleget téve, a régi
dísztelen kápolna romokat, minthogy azok helyébe az Orbán kápolna 840 korona
alapjának terhére 14 új oszlopszerű stációt szándékozik állíttatni,
eltekintsen. Nevezett plébános úrral az elöljáróság akkoriban úgy állapodott meg,
hogy mivel az új kőoszlopok befalazásához kőanyagra lesz szükség, a régi
rozzant kápolnákat csak az újjak elkészülte után bontatja le, hogy azok
anyagából az oszlopok befalazhatók legyenek. Ez ideig azonban hiába várta a
plébános úr az értesítést; a régi kápolnák egyike-másika meg már annyira
megrongált állapotban van, hogy egyenesen közveszélyes, az elöljáróság
felelősségének érzetében sürgős intézkedést kér”.Ezt követően döntött a
képviselő testület, hogy az elöljáróság intézkedjen a kápolnák lebontásáról, és
a kőanyagot a helyszínen tárolja, míg a tetőcserepeket pedig a volt kántorlakás
padlására helyeztesse el. Végre sikerült egyezségre jutni, az önkormányzat
lebontatta a régi kápolnákat, kijelölte az új stációk helyét a kápolnai úton,
az egyház pedig elkészíttette a máig megcsodálható oszlopszerű 14 stációt,
amely hosszú évtizedeken keresztül szolgálta, hogy a vallásos emberek
végigjárhassák Krisztus Golgotáját.
Ez az két utolsó kép
innen: http://tajertek.uni-corvinus.hu/?oldal=tajertek&mit=124010