Szilágyi
István a Kálváriák c. könyvében ezt írja a pápai kálváriáról:
„A Győrbe
vezető út mentén áll. Eredete valószínűleg a XVII.szd. végére nyúlik vissza.
Kiépítése a pálosokhoz fűződik, akik 1740-ben Esterházy Ferenc adományából
kezdték a munkát.1746-ban készült el az építményes rész, amely minden bizonnyal
helyi mester alkotása Ebből az időből valók a stációk is. Az indító kápolnában
egykor festmény volt. Az öt stációba grázi mesterek által készített színezett
faszobrok kerültek, melyek ma is megvannak. Ekkor épült a remetelak is….A
környék… a Kálvária-temető megnyitása és a Fájdalmas Szűz tiszteletére a
XVIII.szd. végén épült kápolna
elkészülte folytán megváltozott. A kálvária-együttest 1857-ben,
1884-ben, 1905-ben és azóta többször is, legutóbb 1975-ben tatarozták.
http://www.szalezianum.hu/adatbazisok?kid=28 )Oldal megszűnt)
A
mesterséges dombon épült Golgota, az öt stációkápolna, a templom és a temető
tartozik ide. Kálvária-temető. Főleg a Felsőváros és az Erzsébetváros lakóit
temetik ide.
Építés- és
felújítástörténet: A ma látható kálvária több periódusban épült, emiatt
többféle stílusjegyet magánhordozó és térben is összetett építmény. Az
épületegyüttes ma is látható legfontosabb elemei 1740 és 1749 között készültek
el. Ekkor épült meg a mesterséges domb rajta a három kereszttel és az öt
kápolnaszerű stáció, amely a 18. századi rózsafüzéres kálváriáink egyik
legszebb példája. A fájdalmas olvasó öt titkát ábrázolták a 2–3 alakos
szobor-kompozíciók. A mesterséges hegyet a hívek hordták össze, a plébániai
évkönyv szerint 300 ember is dolgozott naponként. A mesterségesen emelt
magaslat közepén egy misézésre is alkalmas kápolnát építettek sekrestyével. A
kápolnához vezető lépcső mindkét oldalán két kisebb kápolna is felépült, az
egyik a Szent családnak, a másik Szent Annának szentelve.
A kápolna
felett, az építmény legmagasabb pontjára 1746. május 24-én három fakeresztet
állítottak korpuszokkal. A plébániai évkönyv feljegyzése szerint a keresztek
felállítását a csapó céh finanszírozta. A kálvária fakorpuszainak
kiegészítésére 1749-ben, a földesúr megrendelésére készült a fájdalmas anya és
János festett kőszobra valamint a kálvária kútjához Jézus és a samáriai asszony
találkozását megelevenítő kőszobor-együttes.
A
mesterséges hegy hátsó, északi oldalán, a hármas kereszt alatt, a mélyen a hegy
gyomrába vágott, 3 méter magas kővel kirakott boltozatos „börtönben”,
vasráccsal elzárva, a szégyenoszlophoz kötözött Krisztus faszobrát helyezték
el. Már az építés első szakaszában elkészült a remetelak. A kálvária
bővítésének következő szakasza húsz évvel később, 1767és 1769 között történt,
amikor újabb szobrok és épület-kiegészítő elemek kerültek a kálváriára. Ekkor
készült el a kálváriadomb indítólépcsője mellé gömbölyített oszlopokra állított
két angyal. Ebben a felújítási szakaszban kerülnek a kápolna bejáratától jobbra
és balra félköríves fülkébe a kőszobrok. A bal oldali fülkében Szent Péter, a
jobb oldaliban Remete Szent Pál imádságra késztető ábrázolásai. Ekkor épült meg
a nagy concha, melynek védelme alatt állnak ma is a keresztek és a
mellékalakok. A következő nagy átalakítás az 1790-es évek közepén történt,
amikor megépült a Kálvária templom és megnyitották a temetőt. A kálvária mellé
épített egyhajós templomot a fájdalmas Szűz Anya tiszteletére szentelték fel
1795-ben. Ekkor építették újjá a kálvária stációit, harmonizálva a templom
klasszicista stílusával, és ekkor épült meg a Győri út és a Kálvária utca
kereszteződésében az indító centrális kálvária-kápolna.
Építőmesterek:
Az 1746-ban felállított három kereszt szobrait (a megfeszített Üdvözítő és a
két lator szobrát) pálos fafaragó mesterek készítették, egyikük nevét ismerjük:
Tatirek Félix (1710–1759) pálos laikus faszobrász-asztalos. A fájdalmas anya és
János festett kőszobrát Hueber Lipót pápai szobrászmester faragta. Az 1767és
1769 között történt bővítés mesteremberei: Agner Tamás és Reindl András. Az
1795-ben épült centrális kápolna tervezésével Esterházy Károly Pauly Mihályt
bízta meg, kifestésével pedig Schweighart Tóbiást.
Karbantartás,
fenntartás: A pálos rend vállalta magára a kálvária művészi programjának
kialakítását, az építés szervezésének és az elkészült kegyhely gondozásának
terheit. A kálvária fenntartását részben a város földesura az Esterházy család,
részben a hívek vállalták magukra. Volt a kálváriának alapítványa, amely
hagyatékokkal és adományokkal gyarapodott.
Leírás: 5
kápolnaszerű stáció, + megemelt építmény, amely befogadja a 3 keresztet,
kápolnát, szobrokat + remetelak.
Kapcsolódó
szokások: A kálvária építésének első szakaszában az ikonográfiai cél a Megváltó
Fiú kínszenvedéséről való elmélkedés, az ehhez kapcsoló ájtatossági formák
terjesztése és gyakorlása. Látogatásának kiemelt időszaka ehhez kapcsolódóan a
nagyböjt és különösen nagypéntek ünnepe volt. Jól kapcsolódott ehhez a
rózsafüzér imádkozásának az a szokása, hogy az imádkozók egymás után keresték
fel a képeket, s így elmélkedtek az ábrázolt titkokról.
A társulati
keretek között végzett ájtatosságnál szerepelt a havonkénti körmenet, s az így
végzett keresztút illetve a rózsafüzér. Az 1754. évi vizitáció szerint egyre
nagyobb számban kereste fel a kegyhelyet a pápai hívőkön kívül a környék
katolikus lakossága. 1752-ben Szentilonay József esztergomi érsek megalapította
Pápán a „Szent kereszt felmagasztalásának társulatát”. Fő ünnepén, a szent
kereszt felmagasztalásának ünnepén (szeptember 14.) és a szent kereszt
feltalálása ünnepén (május 3.) körmenet vonult a kálváriára, ahol szentmisét
tartottak és a kivitt ereklyéket is tisztelhették. A kálváriához kötődő
ünnepkör ekkor bővült a Szent kereszt ünnepének két alkalmával és a keresztjáró
napok ünnepeivel. 1795 után, amikor megépült a Kálvária templom és megnyitották
a temetőt, kálváriához fűződő vallásgyakorlat újabb ünnepekkel gazdagodott, így
a Hétfájdalmú Szűz Anya (szeptember 15.) valamint Mindenszentek (november 1.)
és Halottak napja (november 2.) ünnepeivel.
oldalon
több kép látható, részletes ismertetővel, s
itt többek között ezt olvashatjuk a kálváriáról:
„1740-ben
P. Mokkos József pálos szerzetes kérelemmel járult Gróf Esterházy Károly elé a
város szélén felépítendő kálvária ügyében, amely a kb. 100 templom felépítését
támogató gróf részéről beleegyezést és anyagi segítséget nyert. A források
szűkössége miatt akadozva haladt a stációsor megépítése. Galgóczy Ferenc
plébános mozgósította a híveket, akik négynapi fizikai munkával járultak a
kálvária megépítéséhez adomány. Mintegy 300 fő vett részt a munkálatokban. Az ő
kemény munkájuk során épült meg a mesterséges domb az utca és a stációsor
végében. Tetején 1746. május 24-én állították fel a helybéli Csapó céh munkásai
a három keresztet. Ekkor még csupán maga, a kálvária állt, a templom helye üres
volt. A templomot 1791-ben kezdték építeni és 1795-ben szentelték fel, teljes
egészében Esterházy építtette. A körülötte elterülő kicsiny temetőt ez után
nyitották meg.….
A Győri
úttól kezdve öt kicsiny kápolna vezet végig bennünket a kápolnához és a
templomhoz, bennük egyszerű, provinciális megjelenésű szobrok láthatók. Ezek
most egyedülálló módon nem Krisztus szenvedéstörténetének 14 állomását, hanem a
Rózsafüzér imádság Fájdalmas rózsafüzér részletének jeleneteit vetítik elénk:
1. aki
érettünk vérrel verejtékezett (nincsenek
szobrok a fülkében)
2. akit
érettünk megostoroztak
3. akit
érettünk tövissel megkoronáztak
4. aki
érettünk a /nehéz/ keresztet hordozta
5. akit
érettünk keresztre feszítettek
Kép 1. http://www.amozgaselet.eu/telepulesek/ganna/pkalvaria |
Horváth Anikó képei. Köszönöm !
Ezeket a képeket Dénes Ildikónak köszönöm:
További
részletek itt olvashatók: http://www.muemlekem.hu/muemlek?id=10189
A keresztek képét innen hoztam:
http://nyekitamas.hu/sites/default/files/pictures/20130929/S1880006.JPG
http://nyekitamas.hu/sites/default/files/pictures/20130929/S1880006.JPG
A kálvária 1935-ben
http://postcards.hungaricana.hu/tile/thumb/kepeslap/oszk/p/papa/p_0176r.ecw/?h=500 |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése