2013. április 13., szombat

Márkó kálvária

"...A kálváriát eredetileg az 1834 nagypéntekén pusztító tűzvész emlékére emelték, és stációit a végében álló kápolnával egyetemben helyi, illetve elszármazott külföldi családok tartották karban több mint egy évszázadon át.....
„…….1839-re épült fel a márkói kálvária mérnöki pontossággal megtervezett 14 stációja, benne a pléhre festett képekkel a kerek kupolás kápolnával, és a kápolna előtti fakereszttel…

Kisebb karbantartó munkák után 1872-ben változott meg alapvetően a kálvária környezete. Ez évben adták át a Székesfehérvár - Veszprém - Celldömölk vasútvonalat, amely kettészeli Krisztus kínszenvedésének útját. A sínek fölé hidat emeltek, a keresztút eredeti útvonalát az utolsó három stációnál megváltoztatták.

A következő nagy felújításra 1885-ben került sor. A kápolna és a keresztúti állomások rendbehozatalára 400 frt-ot fordítottak.
1893-ban a kápolna elkorhadt tetőzetét cserélték ki, a fazsindely helyett cserép borítást kapott.
Az 1947-től 1989-ig (az orosz csapatok kivonulásáig) páncélos gyakorlótér volt.

A kálvária teljes felújítását 1989-ben kezdték el és a megújult keresztutat 1991. augusztus 6-án Dr. Szendi József püspök szentelte fel..."

A stációképek alkotója, a márkói származású keramikus mester Enyingi Mihály. A stációképek az eredeti állapotnak megfelelően festett képek. Ezeket a mester felajánlásképpen készítette, csak szerény tiszteletdíjat fogadott el érte.

Fenti információk innen:

Horváth Anikónak köszönöm az alábbi képeket:







A stációk képsora az utolsó vacsorával kezdődik...















 "bolyak"-nak köszönhetők az alábbi képek: 













Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése