2013. április 13., szombat

Márkó kálvária


"...A kálváriát eredetileg az 1834 nagypéntekén pusztító tűzvész emlékére emelték, és stációit a végében álló kápolnával egyetemben helyi, illetve elszármazott külföldi családok tartották karban több mint egy évszázadon át..... 

 „…….1839-re épült fel a márkói kálvária mérnöki pontossággal megtervezett 14 stációja, benne a pléhre festett képekkel a kerek kupolás kápolnával, és a kápolna előtti fakereszttel… 
Kisebb karbantartó munkák után 1872-ben változott meg alapvetően a kálvária környezete. Ez évben adták át a Székesfehérvár - Veszprém - Celldömölk vasútvonalat, amely kettészeli Krisztus kínszenvedésének útját. A sínek fölé hidat emeltek, a keresztút eredeti útvonalát az utolsó három stációnál megváltoztatták. 
A következő nagy felújításra 1885-ben került sor. A kápolna és a keresztúti állomások rendbehozatalára 400 frt-ot fordítottak. 

1893-ban a kápolna elkorhadt tetőzetét cserélték ki, a fazsindely helyett cserép borítást kapott. 

Az 1947-től 1989-ig (az orosz csapatok kivonulásáig) páncélos gyakorlótér volt. 

A kálvária teljes felújítását 1989-ben kezdték el és a megújult keresztutat 1991. augusztus 6-án Dr. Szendi József püspök szentelte fel..."


A stációképek alkotója, a márkói származású keramikus mester Enyingi Mihály. A stációképek az eredeti állapotnak megfelelően festett képek. Ezeket a mester felajánlásképpen készítette, csak szerény tiszteletdíjat fogadott el érte.




Fenti információk innen:
http://www.familiamagazin.hu/cikk/2009.december-2010.januar/isten_vezette_ecsetvonasait/2/#ide



Horváth Anikónak köszönöm az alábbi képeket:





A stációk képsora az utolsó vacsorával kezdődik...
















 "bolyak"-nak köszönhetők az alábbi képek: 









Márkó kálvária nagyobb térképen való megjelenítése

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése