"...A
kálváriát eredetileg az 1834 nagypéntekén pusztító tűzvész emlékére emelték, és
stációit a végében álló kápolnával egyetemben helyi, illetve elszármazott
külföldi családok tartották karban több mint egy évszázadon át.....
„…….1839-re
épült fel a márkói kálvária mérnöki pontossággal megtervezett 14 stációja,
benne a pléhre festett képekkel a kerek kupolás kápolnával, és a kápolna előtti
fakereszttel…
Kisebb
karbantartó munkák után 1872-ben változott meg alapvetően a kálvária
környezete. Ez évben adták át a Székesfehérvár - Veszprém - Celldömölk
vasútvonalat, amely kettészeli Krisztus kínszenvedésének útját. A sínek fölé
hidat emeltek, a keresztút eredeti útvonalát az utolsó három stációnál
megváltoztatták.
A következő
nagy felújításra 1885-ben került sor. A kápolna és a keresztúti állomások
rendbehozatalára 400 frt-ot fordítottak.
1893-ban a
kápolna elkorhadt tetőzetét cserélték ki, a fazsindely helyett cserép borítást
kapott.
Az 1947-től
1989-ig (az orosz csapatok kivonulásáig) páncélos gyakorlótér volt.
A kálvária
teljes felújítását 1989-ben kezdték el és a megújult keresztutat 1991.
augusztus 6-án Dr. Szendi József püspök szentelte fel..."
A
stációképek alkotója, a márkói származású keramikus mester Enyingi Mihály. A
stációképek az eredeti állapotnak megfelelően festett képek. Ezeket a mester
felajánlásképpen készítette, csak szerény tiszteletdíjat fogadott el érte.
Fenti
információk innen:
http://www.szalezianum.hu/adatbazisok?kid=2(oldal
megszűnt)
Horváth
Anikónak köszönöm az alábbi képeket:
Szétlőtt
kálvária képe innen: http://lh5.ggpht.com/-rMX0iy2qtsk/Svb3hq88lwI/AAAAAAAAASY/wTTFjgOZ22w/kalvaria.jpg
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése