…és ennek kapcsán néhány szó a kálváriák tájolásáról,
elrendezéséről
Ma minden idézőjelben szereplő adatot Szilágyi István
Kálváriák c. könyvéből vettem…
Számát nem tudnám megmondani, hányszor voltam életemben
Mohácson. Az út mindig arra vezetett, amerre most, és ezek szerint több
százszor úgy „suhantam el” a szajki kálvária mellett, hogy észre sem vettem.
Pedig eléggé feltűnő, az országúttól tán 50 m-re, közvetlenül a temető mellett
található. (lásd térkép)
Igen szépen rendben és karbantartott kálvária. Bádogra
festett kedvesen primitív képein tart a festék. Nem így a kápolna előtti
szobrok mindegyikén. Jól látszik, hogy állagmegóvás céljából a (valószínű)
homokkő szobrokat átfestették, mert a sárga máz
alól kikandikál Szűz Mária eredetileg kék köntöse.
1980-ban, a fent jelzett könyv kiadásakor, ez volt a helyzet:
„A feszületek és a
talapzatok szürkék. Mária palástja kék, ruhája tört fehér. Szent János palástja
is kék, ruhája sárga. Magdolna kissé
világosabb szürkéskék ruhában térdel a
kereszt alatt. Az alakok testszíne csaknem természethű, hajuk okkersárga.”
Vagyis színesebb volt
30 évvel ezelőtt a kép….
A kálváriakápolna 1861-ben épült, és gyanítom, maga a
kálvária is ekörül, bár erre nézve nem találtam konkrét adatot sehol. A kápolna
zárva volt, emiatt sajnos nem volt lehetőségem megnézni azt, amit a net több helyen
is említ: nevezetesen, hogy a falait Gebauer Ernő freskói díszítik. A keresztcsoportot a pécsi Székesegyház egykori
apostolszobrait készítő Bartalits Mihály faragta ugyancsak 1861-ben,
klasszicista stílusban. http://muemlekem.hu/muemlek?id=1945
Eddig még nem jártam olyan kálvárián, ahol a keresztek mellett ennyi szobor lett volna, holott, olvasom Szilágyi
István Kálváriák c. könyvében van több
öt alakos kálvária, ahol a keresztre feszített Krisztuson és a két latron
kívül, Szűz Mária, Mária Magdolna és
Szent János szobra is látható.
Már előbb is említhettem volna, a kálváriák tájolását és
elrendezését.
„…Hogy egy kálvária építői Jézus passiójából hány esemény
felelevenítését kívánták, azt a korai időszakban a lehetőségek és a hagyomány
ereje is megkötötte. Ötnél kevesebb sehol sem fordul elő. Hét stáció
meglehetősen gyakori lehetett, de volt nyolcas, kilences beosztás is. Húsznál több stációt Magyarországon ritkán
alkalmaztak. A környező országokban
azonban előfordulnak ilyen nagyszabású
együttesek. A máig hivatalos kálvária tizennégy stációt tartalmaz, ezért
a régebbieket gyakran átalakították, kipótolták, vagy egyszerűen újjáépítették….”
„… kétes, hogy az
alapítók tekintettel voltak-e a tájolásra. A középkorban a nyugati oldal a
halál s a „végső dolgok” ábrázolásának jelképes helye. A közfelfogás szerint Jézust arccal nyugat
felé feszítették keresztre, s ez a nézet
még a XVIII. században is élt. Az önállósult kálváriajeleneteknél ez a
gyakorlat elmosódott…..a merev szabályosság helyett inkább a telepítés helyhez
igazodó lágysága, a várostest vagy a felérkezés irányába való kitárulkozás
józan logikája érvényesül. A középkori kálváriák egy részénél az egyes stációk egymástól való távolsága a
jeruzsálemi előképekhez igazodott.
A magaslatokat jól kihasználó kálváriák az ország nyugati
részében keletkeztek, s tanulságaik áthagyományozódtak a XVIII. század végére, sőt a múlt századra is…”
Az én tapasztalatom szerint kálvária sok helyen a temető
közvetlen szomszédságában, másutt ettől teljesen elszigetelten, távolabbi
helyen áll, a lehetőségekhez képest inkább hegyen, vagy domboldalon.
„…Az a szokás, hogy a kálváriákat a domborzati viszonyoktól
függetlenül a temetőbe telepítsék, főképp a vegyes vallású vidékeken, s ott is
inkább a XIX. században válik általánossá….”
„…Mivel a keresztút járás lényegében egy állomásokkal
megszakított menet, ennek útvonala a stációs kálváriák döntő, szervező eleme.
Természetes követelmény, hogy az útvonal az ábrázolt események időrendi
egymásutánját, vagy egyéb szabályait követve folyamatos legyen és egyértelműen
vezessen a cél felé….”
A fent jelzett könyvben többféle elrendezésű kálvária rajza
is megtalálható, eddig útjaim során én azonban csak egy esetben találkoztam a
„cikk-cakkos” elrendezés helyett a lineáris vonalvezetéssel, ott sem csak egy
oldalra épültek a stációk, hanem fele-fele arányban a domb jobb és bal oldalára.
Nevezetesen Mohácson a kálvária stációk esetében egyik oldalon lefelé, a másik
oldalon felfelé halad a számozás. Nyilván az útvonal vezetése határozza meg azt
is, hogy a fülkék milyen szögben épülnek, hiszen az előtte elvonulókkal mindig
szemköz kell állniuk.
„…A legkézenfekvőbb és valószínűleg a legrégibb megoldás – a
kálváriáknak egy folyamatos út mentén
való hosszanti elrendezése – úgy alakult ki, hogy az út egyik oldalán
helyezték el a stációkat. Ezek az úttal párhuzamosan, fő nézetükkel a
menetirányra merőlegesen álltak, így az oda érkezőknek egy negyed fordulatot
kellett csak tennie, hogy előttük megállhasson és újabb negyed fordulattal
ismét továbbhaladhasson….”
Az elhelyezést azonban lejtős, növényzettel fedett terepen
más elvek vezérelték. Itt az egyenes vonalú építés áttekinthetetlenné vált,
praktikusabbnak tűnt több szempontból is a cikk-cakkos változat építése. A kálvária így kisebb helyet foglalt el,
ennek ellenére a megjárt út mégis viszonylag hosszú.
(„Ez a forma Tolna és Baranya megyében, valamint az Alföldön
terjedt el leginkább és így sajátos dél-magyarországi változatnak tekinthető.”)
Szilágyi István Kálváriák c. könyvének adattárából:
A temető mellett az országútra néző, a közrezárt térre oldalukkal fordulókét párhuzamos stációsort telepítettek. Soruk végénél külön talapzatokon áll a f4stett kálváriacsoport.Az egészet a barokkos oromfalú, toronytalan, klasszicista tagolású kápolna zárja. A bejárat felett 1861, az építés évszáma.
"Babarci tekergő" blogolvasómtól kaptam az alábbi videót, melyet ezúton is köszönök:
https://plus.google.com/photos/107288761957617258005/albums/6006150387638441489/6010337787624796434?banner=pwa&authkey=CMrD_57ru53JFw&pid=6010337787624796434&oid=107288761957617258005
Szilágyi István Kálváriák c. könyvének adattárából:
A temető mellett az országútra néző, a közrezárt térre oldalukkal fordulókét párhuzamos stációsort telepítettek. Soruk végénél külön talapzatokon áll a f4stett kálváriacsoport.Az egészet a barokkos oromfalú, toronytalan, klasszicista tagolású kápolna zárja. A bejárat felett 1861, az építés évszáma.
"Babarci tekergő" blogolvasómtól kaptam az alábbi videót, melyet ezúton is köszönök:
A videó
lejátszásához Google Chrome szükséges !
https://plus.google.com/photos/107288761957617258005/albums/6006150387638441489/6010337787624796434?banner=pwa&authkey=CMrD_57ru53JFw&pid=6010337787624796434&oid=107288761957617258005
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése